Osim prekrasnog osjećaja koje u ženi budi rođenje djeteta, taj čin pred nju stavlja i najveću odgovornost koju život priprema. A dok brinemo o djetetu, za početak  je najvažnije da je dijete – sito.

Kao i u trudnoći, majka koja doji treba biti oprezna što jede, jer sve utječe na njeno mlijeko. U ovom članku Vam donosimo savjete majki i liječnika.

Majka dojilja može jesti svu hranu

Iako ima mnogo predrasuda da neka hrana može štetiti djetetu, to nije znanstveno dokazano, ali se ipak savjetuje izbjegavanje jako začinjene hrane i one koja stvara plinove u cijevima. Hrana treba biti raznolika, a obroci redoviti i umjereni.

Razdoblje dojenja nije vrijeme za ograničavanje unosa energije i držanje dijetalnog režima, ali ne treba niti jesti za dvoje. Tijekom laktacije dnevno se stvara oko 700-800 g mlijeka (najviše do 1200 g), i za to je potrebno dodatnih 300-500 kcal, ovisno o tjelesnoj aktivnosti i prethodnom stanju uhranjenosti.  Stoga se tijekom laktacije savjetuje uzimanje do 200 kcal više nego inače.  Minimalan unos treba biti 1800 kcal/dan, dok većina majki koje doje dnevno uzima 2200 do 2500 kcal.

Dojenje je jako iscrpljujuće za majčin organizam i zahtijeva dodatni unos energije. Da bi se spriječio prebrzi gubitak tjelesne težine, žena koja doji trebala bi  jesti 1/4 kalorija više nego što jede zdrava odrasla žena koja nije trudna.

Velik broj odraslih ne pije svježe mlijeko zbog nepodnošenja mliječnog šećera – laktoze koje nastaje zbog spontanog nestajanja enzima za njegovu razgradnju. Ukoliko ste i vi među njima, ne brinite. Fermentirani mliječni poizvodi – jogurt, kiselo mlijeko, svježi sir i kiselo vrhnje su jednakovrijedna prehrambena zamjena za svježe mlijeko.

Uravnotežena i zdrava prehrana za vrijeme dojenja neophodna je za očuvanje zdravlje majke i pravilan razvoj djeteta. Uravnotežena i zdrava prehrana za vrijeme dojenja ne mora značiti veliku promjenu u izboru i pripremi namirnica.

Uravnotežena, zdrava i raznolika prehrana

Važno je obratiti pažnju da je izbor namirnica raznolik i da obroci sadrže namirnice iz svih pet preporučenih grupa, znači, voće, povrće, mliječne proizvode meso i žitarice.

Katkad možete primijetiti da vaše dojenče reagira na neku vrstu namirnice te odbija mlijeko. Tada je najbolje izostaviti neko vrijeme iz prehrane hranu na koju sumnjate da nije odgovarala djetetu, bilo zbog toga što mijenja miris mlijeka pa ga dijete zbog toga odbija, bilo da utječe na okus pa mu se ne sviđa. Nakon nekog vremena, prije konačnog izostavljanja iz prehrane, možete ponovno ispitati sumnjivu namirnicu te je izostaviti iz prehrane ako ste se uvjerili da ne odgovara vašem dojenčetu.

Teško je izdvojiti određene namirnice i proglasiti ih „najčešćim krivcima“ za  jer, iako jako maleni, mališani već imaju razvijen vlastiti stav koji ćete vrlo brzo u mnogočemu primijetiti.

Najčešće, ipak reagiraju na jako začinjenu hranu. Vrlo rijetko pojedine namirnice koje majka uzima mogu prouzročiti nadutost i grčeve kod djeteta: grah, češnjak, kelj, kruške, marelice i čokolada. No, ukoliko je prehrana raznolika i navedene namirnice zastupljene u manjim količinama nema razloga izostavljati ih iz prehrane.

To su npr. naranče (i općenito agrumi i voće bogato voćnim kiselinama), mogu kod bebe izazvati crvenilo na guzi. Ukoliko se to kod bebe javi, poželjno je da majka izbaci neko vrijeme naranču iz jelovnika i proba ponovo nakon određenog perioda.

Potpuno izbacivanje određenih vrsta voća za vrijeme dojenja nije preporučljivo tim vise što jasna veza između voćnih kiselina i crvenila nije znanstveno potvrđena.
Na majkama ostaje da obrate pozornost na osjetljivost djeteta.

Lijekovi, kava i alkohol

Izravno u mlijeko, u većim ili manjim količinama, mogu ući lijekovi i neki otrovi. O lijekovima koje dojilja stalno uzima jer ima neku bolest koju treba liječiti treba se savjetovati sa svojim liječnikom, a druge, koji se uzimaju bez recepta kao i razne biljne preparate ili čajeve, treba izbjegavati koliko je god moguće.

Za kavu nema razloga ograničenjima ako se pije u razumnim količinama. Iako kofein prelazi u majčino mlijeko, majke koje doje smiju si priuštiti jednu do tri šalice kave dnevno. Više razine kofeina mogu uzrokovati nemir novorođenčeta, iritabilnost, odbijanje hrane te teško usnivanje. Učinak kofeina na dojenče je tim jači jer se kofein kod male djece sporije izlučuje iz organizma.

Iako je u vrijeme dojenja najbolje ne pušiti niti piti alkohol, dojilja pojedinačne cigarete treba popušiti najkasnije dva sata prije dojenja, a isto vrijedi i za uzimanje jedne čašice alkohola. Zabrana je ipak nešto manje oštra nego u vrijeme trudnoće. Za drogu, međutim, nema nikakva popusta.

 

The following two tabs change content below.

MarijaAna

Nova mora ćeš moći otkriti tek kad stekneš dovoljno hrabrosti da iz vida izgubiš obalu.

About The Author

Nova mora ćeš moći otkriti tek kad stekneš dovoljno hrabrosti da iz vida izgubiš obalu.

Ostavi komentar

Email adresa nije obavezna, isto tako neće biti objavljena.