U naše vrijeme, kada je krumpir na lošem glasu kao nezdrava namirnica i bezvrijedno povrće, koje ne sadrže vitamine, moramo stati u njegovu obranu.
Krumpir, najomiljenija gomoljasta biljka, sadrži ugljikohidrate koji organizam brzo opskrbljuju energijom. Problem je što ga pripremamo na najnezdraviji način.
Krumpir je vrlo popularan. Nažalost, većina ljudi ga najčešće jede u najgorem mogućem obliku – kao pomfrit ili čips, koji su puni za krvne žile vrlo nezgodnih trans masnih kiselina i obično preslani.

Pa čak su i pečeni krumpiri puni masti, margarina i raznih dodataka, poput sira i slanine. Zbog toga je inače zdrav krumpir postao faktor koji pridonosi pojavi srčanih udara. No, oduzmete li masne i slane dodatke, krumpir je zapravo izuzetan izvor zdravih sastojaka.

Nepotrebno na zlu glasu zbog škroba
Reputacija krumpira kao zdrave namirnice ugrožena je zbog velikog udjela ugljikohidrata i bijelog škroba. No, nove analitičke metode pokazuju malo drugačiju sliku. Primjerice genetičar Roy Navarre je identificirao 60 različitih oblika fitokemikalija i vitamina u krumpiru, stoji u studiji Phytochemical Profilers Investigate Potato Benefits iz 2007. Neki nutricionisti tvrde da su ovi sastojci jednako moćni kao i oni zbog kojih su slavu stekli brokula, špinat i prokulice, tj. da štite od kardiovaskularnih bolesti, respiratornih problema i nekih tumora.

Krcati su kalijem
Jedan veliki krumpir pečen s korom sadrži gotovo polovicu preporučene doze kalija za cijeli dan i gotovo četiri puta više nego ga sadrži banana koja je poznata po količini kalija. Kalij među ostalim može igrati bitnu ulogu u snižavanju krvnog tlaka.

Vlakna u kori
A prehrana bogata vlaknima pomoći će vam da dulje budete siti, te smanjuje rizik od srčanog udara, pomaže u snižavanju kolesterola i pomaže u sprečavanju dijabetesa. Jedan pečeni krumpir će vam pružiti 11,7% dnevne vrijednosti potrebnih vlakana, ali zapamtite, vlakna u krumpiru su uglavnom u kori. Ako želite sniziti kolesterol i rizik od raka debelog crijeva, treba vam podrška vlakana.

Imaju izvrsnu dozu vitamina C, posebno u kori, a on igra važnu ulogu kao antioksidanta i pomaže u zacjeljivanju rana.

Krumpiri su i dobar izvor mangana.
A mangan igra bitnu ulogu u obradi proteina, ugljikohidrata i kolesterola. Jedan veliki krumpir s korom sadrži 33 posto preporučene dnevne doze mangana.

Krumpiri su bogati vitaminom B6.

Vitamin B6 je uključen u više od 100 enzimskih reakcija. Enzimi su proteini koji pomažu odvijanje kemijskih reakcija, pa je vitamin B6 potreban gotovo posvuda u tijelu.
Također, ovaj vitamin ima brojne uloge u našem živčanom sustavu, a mnoge uključuju neurološke aktivnosti moždanih stanica. Vitamin B6 igra i važnu ulogu u metilaciji, kemijskom procesu u kojem se metilne skupine prenose iz jedne molekule na drugu. Mnogi bitni kemijski procesi u tijelu nisu mogući bez metilacije, primjerice, geni se mogu uključiti i isključiti na taj način. To je posebno važno u prevenciji raka. Drugi način na koji metilacija pomaže spriječiti rak je ‘lijepljenje’ metilnih skupina na otrovne tvari kako bi one bile manje toksične, čime se potiče njihovo izbacivanje iz tijela.  Metilacija je važna i za zdravlje kardiovaskularnog sustava jer mijenja potencijalno opasne molekule pod nazivom homocisteine u benigne tvari. U konačnici vitamin B6 je potreban i za razgradnju glikogena, oblika šećera pospremljenog u stanicama mišića i jetre. Zbog toga je ovaj vitamin ključan za izdržljivost tijekom vježbanja.

Krumpir je i ljekovit pa se u narodnoj medicini koristi za liječenje gihta, reume, upale zglobova, artritisa, povišene temperature, opekotina, ozeblina, upale sluznice želuca, visokog krvnog tlaka… No u ljekovite svrhe u narodnoj medicini se koriste uglavnom oblozi, pripravci od kore i sok krumpira. Nama ‘običnim smrtnicima’ su, nadamo se, sva ova saznanja dovoljna da krumpir stavimo na zasluženo mjesto u svakodnevnoj prehrani.

Dakle, ne bojte se krumpira, dapače, slobodno ga jedite i to kao samostalni prilog, u kombinaciji s drugim povrćem, u varivima, juhama, salatama, njokima, kao pire (umjesto maslaca bolje je dodati mlijeko ili jogurt)…

 

moja.ba

 

 

The following two tabs change content below.

About The Author

Ostavi komentar

Email adresa nije obavezna, isto tako neće biti objavljena.