Nutrijenti ili hranjive tvari prisutne u hrani, za organizam su izvor energije, izvor gradivnih tvari, regulatori metaboličkih procesa, a dijelimo ih na makronutrijente i mikronutrijente. Makronutrijenti su našem organizmu potrebni u većim količinama (poput kg i g), a čine ih voda, ugljikohidrati, lipidi i proteini. U mikronutrijente spadaju vitamini i minerali, a izražavamo ih u manjim količinama poput mg i µg.

Voda kao esencijalni životni sastojak ima čitav niz funkcija u ljudskom tijelu. O važnosti vode puno govori činjenica da bez nje možemo preživjeti 2 do maksimalno 4 dana, dok bismo bez hrane mogli preživjeti čak i do nekoliko tjedana. Kod odraslih osoba 60% ukupne tjelesne težine čini upravo voda. U vodi su otopljeni različiti elektroliti koji održavaju ravnotežu u našem organizmu, a njom se prenose nutrijenti i izlučuju štetne tvari iz stanica. Uz pomoć vode, regulira se temperatura i pH našeg organizma, te gotovo sve kemijske reakcije u organizmu zahtijevaju vodu.

neven pandža

Nevena Pandža, mlada studentica diplomskog studija nutricionizma na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu u Zagrebu zajedno s portalom moja.ba danas vas savjetuje o važnosti vode za naš organizam.

Nedostatak vode u organizmu ili dehidracija može uzrokovati umor, glavobolju i smanjenje koncentracije. Vodu iz tijela gubimo na različite načine: respiratornim putem, kroz kožu znojenjem, probavnim sustavom preko fecesa, te izlučivanjem pomoću bubrega u obliku urina. Ljeti kada je jako vruće ili kada vježbamo gubimo još više tekućine znojenjem. U slučajevima proljeva, povraćanja ili povišene tjelesne temperature naš organizam gubi posebno velike količine vode i elektrolita koje je potrebno nadomjestiti.

Svaki pojedinac ima različite dnevne potrebe za vodom. To ovisi o veličini i sastavu tijela, tjelesnoj aktivnosti, temperaturi i vlažnosti okoline. Svakodnevno bismo trebali unijeti onoliko tekućine koliko smo potrošili. Prosječna odrasla osoba koja ima dnevnu energetsku potrošnju od 2 400 kcal na dan gubi otprilike 2,4 L vode.

Vodu u organizam unosimo i krutom i tekućom hranom, međutim najveći naglasak se stavlja na unos čiste, obične vode. Korisni izvori su mlijeko i svježe iscijeđeni sokovi koji uz vodu sadržavaju i druge vrijedne nutrijente. Popularna preporuka je da bismo trebali piti 8-10 čaša vode dnevno. Kod sportaša i vrlo aktivnih osoba, te kod trudnica i dojilja potrebe su povećane. Napitci koji sadržavaju kofein i alkoholna pića nisu dobar izvor vode budući da djeluju kao diuretici.

Potrebno je steći naviku unosa obične vode kroz cijeli dan, jer mnogi ljudi nesvjesno ignoriraju osjećaj žeđi. Bilo da ste u konstantnom pokretu ili da većinom dan provedete za radnim stolom, napravite pauzu i osvježite se, a uz obroke i kavu servirajte si po čašu vode.

The following two tabs change content below.

About The Author

Ostavi komentar

Email adresa nije obavezna, isto tako neće biti objavljena.