Mahunarka posebnog okusa, a prepuna hranjivih tvari, svakako je mladi grašak kojem upravo traje vrhunac sezone. Ukusan je, zasitan, daje vam energiju i ne treba vas brinuti ugrožava li vitku liniju jer zapravo ubrzava metabolizam.

Grašak ima više kalorija, ugljikohidrata, proteina i vlakana od ostalog povrća, ali to vas ne treba plašiti jer ćete tijelu osigurati pravo malo bogatstvo zdravlja.

Većinu povrća i voća obično sačinjava oko 90 posto vode, a u slučaju graška taj je postotak nešto manji. Ipak, u 100 grama kuhanog graška ima tek oko 60 kalorija, što je neusporedivo s kalorijama koje primjerice ima 80-gramska čokolada.

Uz vitamine C i E, grašak je bogat vitaminom K, a to znači da je izvrstan za zdravlje kostiju i krvožilnog sustava. Osim toga, osigurat će vam vitamin B6 i folnu kiselinu, a uz proteine i vlakna, tijelo će dobiti oko 10 posto preporučene dnevne doze željeza. Poput ostalih mahunarki i grašak spada među namirnice s vrlo niskim glikemijskim indeksom, a to znači da održavaju zdravu razinu inzulina u tijelu i čine nas manje gladnima. Zbog većeg udjela vlakana, grašak također pomaže boljem radu crijeva i pomaže reguliranju probave te uz ostale hranjive tvari potiče rad metabolizma.

Zašto bi grašak trebao biti dio naše prehrane

Poboljšava zdravlje kostiju

Grašak sadržava hranjive tvari korisne za zdravlje kostiju. Vrlo je dobar izvor vitamina K1 koji aktivira osteokalcin, najvažniju nekolagenu bjelančevinu u kostima. Služi i kao dobar izvor folne kiseline te vitamina B6 što smanjuje razinu homocisteina, nusproizvoda metabolizma, koji može priječiti unakrsno povezivanje kolagena, posljedica čega mogu biti loša koštana matrica i osteoporoza.

Poboljšava zdravlje srca

Osim što utječe na zdravlje kostiju, homocistein pridonosi nastankuateroskleroze: može oštetiti krvne žile i držati ih u trajnom stanju oštećenja. Zato su folna kiselina i vitamin B6 korisni i za zdravlje srca i krvnih žila. Nadalje, vitamin K sadržan u grašku uravnotežuje zgrušavanje krvi u organizmu, dok kalij i magnezij pomažu pri regulaciji krvnog tlaka, a prehrambena vlakna pri održavanju razine kolesterola.

Poboljšava zdravlje očiju

Grašak može biti važan čimbenik u prehrani koji ima za cilj poboljšati zdravlje očiju. Naime, dobar je izvor vitamina A zbog koncentracije beta-karotena. Usto, obiluje karotenoidima luteinom i zeaksantinom koji su ljekoviti za stanice oka jer ih štite od oksidacijskih oštećenja. Israživanja su pokazala da osobe koje koriste namirnice bogate luteinom i zeaksantinom imaju niži rizik od nastanka katarakta i makularne degeneracije.

Potiče stvaranje energije

Grašak je vrlo dobar izvor vitamina B1, te vitamina B2, B6 i niacina, hranjivih tvari nužnih za metabolizam ugljikohidrata, bjelančevina i masti. Dobar je izvor i željeza, minerala nužnog za normalno stvaranje i funkciju krvnih stanica, čiji manjak izaziva anemiju, umor, smanjenu imunološku funkciju i poteškoće pri učenju.

Uz sva gore navedena blagotvorna djelovanja grašak još obiluje mnogim drugim za zdravlje korisnim hranjivim tvarima koje obuhvaćaju vitamin C, mangan i bakar, što vežu slobodne radikale. Zatim, sadrži fosfor što povećava energiju, bjelančevine koje izgrađuju mišiće, cink što podržava imunitet, te triptofan koji regulira san.

100 g graška prosječno sadrži:

= 84 kalorija = 25,9 mg vitamina K
= 79 g vode = 0,41 mg tiamina (vitamina B)
= 5,4 g proteina = 92 RE vitamina A
= 0,4 g masti = 0,17 mg vitamina B6
= 14,5 g ugljikohidrata = 65 µg folata
= 5,5 g vlakana = 2 mg željeza
= 40 mg vitamina C = 1,3 mg cinka

 

The following two tabs change content below.

MarijaAna

Nova mora ćeš moći otkriti tek kad stekneš dovoljno hrabrosti da iz vida izgubiš obalu.

About The Author

Nova mora ćeš moći otkriti tek kad stekneš dovoljno hrabrosti da iz vida izgubiš obalu.

Ostavi komentar

Email adresa nije obavezna, isto tako neće biti objavljena.