U posljednje vrijeme mnogo se priča i piše o Chia sjemenkama koje su pod pojmom ‘nova hrana’ prošle postupak službenog odobrenja u Europskoj uniji 2013. godine. Dobivaju se iz biljke Salvia hispanica, koja potječe iz središnjeg i južnog Meksika i Gvatemale.

neven pandža

Nevena Pandža, mlada studentica diplomskog studija nutricionizma na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu u Zagrebu zajedno s portalom Moja.ba vas savjetuje o zdravom i pravilnom načinu pregrane.

 

Sjemenka sadrži veliki broj nutrijenata koji povoljno djeluju na zdravlje čovjeka.

Chia je bogat izvor polinezasićenih omega-3 i omega-6 masnih kiselina u idealnom omjeru 3:1. Za razliku od lanenih sjemenki, Chia sjemenke mogu biti izložene svjetlosti i višim temperaturama kroz dulje vremensko razdoblje prije nego užegnu i nije ih potrebno samljeti kako bi se oslobodili vrijedni sastojci. Također, ova namirnica je dobar izvor antioksidansa, prehrambenih vlakana i aminokiselina, a sadrži i vitamine B skupine, te minerale kalcij, fosfor, magnezij, kalij, cink, mangan, bakar i željezo. Ne sadrži gluten i vrlo je siromašna natrijem.

Prisutna prehrambena vlakna imaju svojstvo vezanja vode, te dolazi do pojave bubrenja sjemenki i formiranja gela.

Navedeno svojstvo itekako pomaže osobama koje žele izgubiti kilograme, budući da vlakna pomažu bržem stvaranju osjećaja sitosti u probavnom sustavu, a također se usporava razgradnja ugljikohidrata i nagle oscilacije šećera u krvi.

Zbog visokog udjela vlakana i sposobnosti da apsorbiraju i zadržavaju vodu, imaju bitnu ulogu u pravilnom radu probavnog sustava, te smanjuju rizik od nastanka zatvora i žgaravice uzrokovane začinjenom i kiselom hranom.

Nepoželjne karakteristike, poput jakog okusa i mirisa morskih proizvoda, ne nalazimo u Chia sjemenkama, što doprinosi njihovom većem unosu kod osoba koje ne vole i ne konzumiraju ribu i riblje proizvode.

Dodavanjem Chia sjemenki u svakodnevnu prehranu povećava se nutritivna vrijednost jela.

Chia sjemenke natopljene u tekućini svega 10 minuta, dvostruko povećavaju svoj volumen i tekućinu pretvaraju u želatinastu smjesu. Prema Novel Food regulaciji (novi sastojak hrane), preporučena maksimalna dnevna doza je 15 g.

Dobro se ‘slažu’ i sa slanom i slatkom hranom, a formirani gel možete dodati u razna jela, poput juha, salata, sladoleda, jogurta, pudinga, pahuljica, smoothie-a i sl. Sjemenke imaju lagani orašasti okus i vrlo lako će se stopiti s okusom ostalih namirnica.

Zbog izvanrednih nutritivnih karakteristika Chia se preporučuje kao pomoć i prevencija kod vodećih bolesti dana

šnjice – dijabetesa, kardiovaskularnih bolesti, hipertenzije i pretilosti.

Može biti i odličan dodatak prehrani sportaša, budući da Chia osigurava sporiju razgradnju ugljikohidrata što doprinosi izdržljivosti i sportskim izvedbama, ali se svakako preporučuje svima koji žele na prirodan način obogatiti prehranu vrijednim tvarima iz hrane.

The following two tabs change content below.

MarijaAna

Nova mora ćeš moći otkriti tek kad stekneš dovoljno hrabrosti da iz vida izgubiš obalu.

About The Author

Nova mora ćeš moći otkriti tek kad stekneš dovoljno hrabrosti da iz vida izgubiš obalu.

Ostavi komentar

Email adresa nije obavezna, isto tako neće biti objavljena.